Stop met werken op basis van uurtje-factuurtje. Naast gekibbel over het daadwerkelijk gemaakte aantal uren, het inkomstenplafond waar je tegenaan loopt, is het ook nog eens killing voor je expertstatus.
Als je een uurtarief hanteert, is het niet snel goed. Je bent goedkoper, duurder of je valt binnen het ‘marktconform uurtarief.’
Als je te goedkoop bent, denken veel ondernemers ‘dat het dan wel niets zal zijn.’ Of je bent te duur, waardoor je opdrachtgever op de kosten gaat beknibbelen. Opeens is de vraag; reken ik dit telefoongesprek of die afspraak wel of niet, iets waar je je hoofd over breekt. Aarzel je als je 20 minuten aan een taak hebt besteed. Want kan je die minuten wel of niet schrijven? Lastig allemaal.
Don’t go there
Hoe hoog of laag je uurtarief ook is, je verlaagt je waarde. Want doordat je met een uurtarief werkt zorg je ervoor dat klanten je daar op gaan vergelijken. Omdat jij jouw uurtarief als uitgangspunt neemt, doen zij dat ook. Dus ben je opeens vervangbaar als iemand voor een lager uurtarief wil werken. Jouw klant gaat niet meer uit van de waarde die jij toevoegt. Of het resultaat dat ze met jouw diensten kunnen behalen. Omdat jij je daar ook niet op focust.
Aantal kopjes koffie rekenen
Vergeet daarom het uurtje-factuurtje model. Je uurtarief baseren op de tijd die je ermee bezig bent geweest is net zo willekeurig als het aantal toetsaanslagen op je laptop per dag. Of het aantal kopjes koffie dat je tijdens het werken hebt gedronken. Het zegt namelijk helemaal niets over het resultaat.
Vergeet losse uren
Ga van ‘zo veel mogelijk uren werken’ naar ‘zo effectief mogelijk resultaat boeken.’
Werk slimmer.
Niet harder.
Gooi dat uurtarief opzij.
Klanten willen niet betalen voor losse uren.
Klanten betalen voor resultaat
Waar willen klanten wél voor betalen?
Juist ja, voor resultaat!
Vraag je zelf daarom eens af wat het gemeenschappelijke belang is van jou en je klant?
Spoiler Alert!
Het is het resultaat dat het een klant oplevert.
Het resultaat dat zonder jou niet mogelijk was geweest.
Omdat alleen jij, met jouw expertise dat voor elkaar kan krijgen.
Dát is waarom je waardevol bent.
Giet jouw waarde in een aanbod
Bundel dat resultaat.
Maak een eigen aanbod wat je in de markt kan zetten. En kijk bij het bepalen van je aanbod wat een klant nodig heeft.
Zet dat in grote lijnen op papier. Daarna schrijf je tot in detail op wat voor resultaten jouw dienst oplevert.
Het aantal uren die je nodig hebt om tot een resultaat te komen, dat is niet relevant voor je klant.
Dus die communiceer je niet.
Waar je wel over praat?
Over wat jouw klant kan bereiken als ze jouw dienst afnemen.
Jij bent de prijs 🏆
Klanten snappen dat aan resultaat een prijskaartje zit.
En dat is jouw value.
De waarde van dat aanbod.
Van jouw pakket.
Dát wordt je prijs.
Dat is wat je tegen klanten vertelt als ze een bepaald resultaat willen.
Klanten zullen daar graag voor betalen.
Want resultaten halen, dat is wat ze willen.
Waardevolle samenwerking
Zo staan jij en je potentiële klant veel meer op een lijn.
Jullie hebben allebei hetzelfde doel voor ogen. Het resultaat voor de klant, waardoor je aantrekkelijk wordt voor klanten.
Geen gezeur meer over tarieven.
Voortaan kan jij makkelijk vertellen wat het resultaat is als ze met jou gaan werken.
Een resultaat waar klanten gretig voor willen betalen.
0 reacties