Als je wilt groeien als ondernemer zul je dingen moeten doen die spannend zijn.
Klaar.
En dat is soms echt billenknijpend.
Ook voor mij.
Maar als je lekker veilig in je comfort zone blijft zitten kom je nergens.
Weinig uitdaging, weinig groei, klein blijven.
Dat wil je als ambitieuze vrouw/powervrouw toch niet?

Stop met bang zijn om jezelf te laten zien!

En draai het eens om.
Wat is erger: je verstoppen en met dat knagende ‘wat-als-gevoel’ blijven zitten? Of af
en toe je billen branden maar wel komen waar je wilt zijn?

Van afwijzingen leer je

Want als alles goed gaat weet je ook niet hoe je kunt verbeteren.
Zie iedere afwijzing als een kans om een volgende keer nog sterker voor de dag te
komen. Leermomenten zorgen juist voor groei.

Kijk eens naar de volgende punten:

Is je pitch goed?

Kun jij enthousiast en zelfverzekerd precies vertellen wat je te bieden hebt?
Want dat is wat je wilt. Kort, krachtig en zoals je bent.
Een kick-ass power pitch waar niemand aan twijfelt.

Is het voor de ander duidelijk wat je te bieden hebt?

Jij kunt wel denken dat je het goed vertelt. Maar begrijpt de ander jou ook echt?
Probeer je te verplaatsen in het referentiekader van je potentiële klant.
Spreek zijn taal. Niet te veel jargon.
En praat vooral over de voordelen die je oplevert.
Want dat is wat die ander wil weten: What’s in it for me?

Klopt de opdracht met jouw diensten?

Een goede klik met jouw klant en de opdracht is enorm belangrijk.
Want dan word je ook echt enthousiast.
En dat voelen mensen.
Wanneer je werkt met passie word je superaantrekkelijk voor anderen.
Durf dus kritisch te zijn. En bouw
alleen datgene uit waar je hart sneller van gaat kloppen.

Hoe is het contact gegaan?

Potentiële klanten kopen bij een ander als:
– de prijs niet matcht met jouw product;
– jouw product niet tof genoeg is;
– de klantervaring minder is.

De kwaliteit van je contact is dus erg belangrijk.
Doe je wat je beloofd hebt?
Hoe is je follow-up?

Trek het je niet persoonlijk aan

Afwijzingen horen erbij.
Soms komt het gewoon niet uit in tijd of cashflow om je in te huren.
Soms ziet de klant het nog niet zo helder voor zich als jij. Zitten de blinde vlekken nog te veel in de weg.

Dan kun je pushen of zeer geduldig die klant blijven uitleggen wat je ziet, maar dit levert niets op.
Het kost jou energie en brengt de ander alleen irritatie. Niet doen dus.

Vertrouw op het universum, denk ik altijd

Het is vast niet de juiste tijd.
Als de klant er klaar voor is komt deze wel terug.

Dat zeg ik niet voor niks.

Zelf heb ik het regelmatig meegemaakt.
Superleuk contact, de energie bruist, goede ideeën en toch… gaat het op het laatste moment niet door.
De bijna-klant krabbelt terug.

Maar ik heb evengoed meegemaakt dat
mensen dan op een later moment toch aan
je denken. En alsnog klant bij je worden!

Zie het als zaadjes planten

Sommige komen uit, sommige niet.
Maar jij bent weer een ervaring rijker.
Een kans om je pitch te oefenen,
jouw adviesvaardigheden, netwerk skills.
Een moment waarop je weer met je neus op de feiten bent gedrukt. Wat wil ik nou? Hoeveel vind ik mezelf waard?

Wat KAN ik wel en niet bieden?
En wat WIL ik wel en niet bieden?

Kortom, afwijzing of niet, je bent weer dichter bij jezelf gekomen en hebt geoefend voor een volgende keer.
Zaadjes planten is nooit verkeerd.
Je bouwt wel aan je netwerk.

Een afwijzing is dus nooit verloren

Want als je terugkijkt naar wat je ervan kunt leren werk je aan je ondernemersvaardigheden.
Je scherpt jouw klantreis aan, je sales.

Je krijgtinzicht in wat je wel en niet in de hand hebt.
En een volgende keer? Dan haal je die klant gewoon wel binnen! 🙂

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter om de scan via mail te ontvangen zodat je deze op een later moment kunt invullen.

AVG akkoord EIB

Dank je wel voor je inschrijving.