“Groeien? Daar heb ik nu geen geld voor!”
Echt ik hoor dit zo vaak. En weet je wat je dan eigenlijk zegt? “Ik ben het niet waard om in mezelf en mijn bedrijf te investeren.”
Juist deze onderliggende gedachte zorgt ervoor dat je blijft hangen. Dat je niet het MAXIMALE uit jezelf gaat halen. Dat je niet volledig gaat voor je passie en je bedrijf. Dan is het toch ook niet gek dat je bedrijfsgroei stagneert?
“Maar ik zou niet weten wanneer ik die trainingen kan volgen!”
Nogt zo’n belemmerende gedachte. En het klopt, je agenda zit zo vol als je een aantal fijne klanten hebt. Je bent druk in je business, maar wanneer werk je nog aan je business?
Geen tijd, geen geld is een overtuiging
Als je wacht tot je eindelijk ruimte krijgt in je agenda dan kan ik je verzekeren, die komt er niet. Want ondernemers hebben altijd nieuwe plannen, nieuwe acties die ze het liefst gisteren al realiseren.
En geld? Wanneer je investeert om de kwaliteit van jouw diensten te verhogend dan betaalt zich dit terug. In een hoger uurtarief, een nieuw programma.
Wacht dus niet op ‘betere tijden’
Of tot je klanten jou de ruimte geven.
Je legt dan de controle over jouw groei een deel bij je klanten neer. Daar wil niet afhankelijk van zijn toch?
Je wilt acteren, niet reageren.
Zelf je plan trekken.
Jij bepaalt jouw groeicurve, niet je klanten
Het is aan jou om je lijn uit te zetten, je stip op de horizon, en hier naartoe te werken.
Dan weet je ook wat je nodig hebt aan investering.
Voor trainingen, coaching of middelen.
En kun je terugrekenen wat je dit jaar moet gaan verdienen.
Dus blijf in control
En investeer op tijd in jezelf en je bedrijf.
Vertrouw op de wet van wederkerigheid.
Als je ergens energie in stopt en het past bij je, krijg je er veel voor terug.
“Klinkt allemaal aardig Daniëlle. Maar hoe doe ik dat nou zonder spaarpotje?”
Simpel.
Je gaat plannen.
Ik maak ieder jaar een plan
Daarin beschrijf ik een aantal doelen die ik wil bereiken.
Voor mijn bedrijf, mijn eigen ontwikkeling, qua kennis & kunde en natuurlijk ook omzet.
Dan bekijk ik welke middelen me daar het beste kunnen brengen.
Denk aan trainingen, events, seminars, boeken, coaches.
En daar reserveer ik dan ook budget voor.
Daarnaast kijk ik naar mijn gewenste omzet en wat ik daarvoor nodig heb.
Maar hier neem ik ook de resultaten van mijn trainingen in mee.
Dus heb ik nieuwe dingen geleerd?
Dan gaat mijn tarief omhoog.
Of bied ik een extra dienst aan in de loop van het jaar.
Kortom, ik volg deze 3 stappen
- Ik bepaal VOORAF wat ik nodig heb aan opleidingsbudget en minimale omzet om te komen waar ik wil zijn.
- Dan ga ik een plan maken hoe ik daar kom. Wanneer volg ik welke training, hoeveel klanten heb ik nodig, hoeveel producten kan ik lanceren? Realistisch en concreet.
- En vervolgens ga ik die trainingen en seminars ook echt boeken. Zodat ik niet meer terug kan.
stap 1 geeft focus
stap 2 geeft inzicht en houvast
stap 3 geeft die stok achter de deur om er echt voor te gaan.
Want dan moet je wel
Een x aantal verkopen realiseren.
Je tarieven geleidelijk verhogen.
Dat programma eindelijk neerzetten.
Zoveel omzet genereren.
Je hebt er wel wat lef voor nodig
Maar dit geeft je zo’n ongelooflijk krachtig gevoel.
Dan ga je echt staan voor jezelf.
Dan ga je er echt op vertrouwen dat je er komt.
En risico’s nemen hoort daarbij
Berekende risico’s, geen roekeloze.
Succesvolle ondernemers zijn niet gekomen waar ze zijn door de hand op de knip te houden. Juist niet.
Zij groeien zo snel omdat ze de kansen pakken die ze tegenkomen.
En inzien dat je die ZELF ook kunt creëren.
Door jezelf te blijven ontwikkelen.
Door te scholen als je meer kennis nodig hebt.
Door een coach in de arm te nemen wanneer je vastloopt.
Eerst investeren en dan renderen
Dat is wat slimme ondernemers doen.
Dat is wat ik jou ook aanraad te doen.
Mij heeft het ver gebracht.
Net zoals het jou ongetwijfeld verder zal brengen.
Met vertrouwen, lef en discipline en focus is geen berg te hoog.
0 reacties